Corruptlivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Niels Dronkers - WaarBenJij.nu Corruptlivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Niels Dronkers - WaarBenJij.nu

Corruptlivia

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

09 Oktober 2014 | Bolivia, La Paz

Niet verwacht vandaag alweer met een stukje te komen maar ik moet ook nog steeds leren dat ik hier niets moet verwachten maar het allemaal over mij heen te laten komen.

Gisteren besproken vandaag naar de immigratiedienst te gaan met Su de secretaresse van Dennis omdat ik een stempel had gekregen om 30 dagen in het oh zo bijzondere Bolivia te mogen verblijven en ik dus weer een stempel erbij moest halen voor de volgende 60 dagen. Volgens opgave zou het allemaal zo geregeld zijn. Hoe kan ik daar toch nog steeds in blijven trappen???? Volgens mij is men in Bolivia hardleers maar ik schijn het ook te zijn want ik denk dan ook dat het zo geregeld is als mij dat wordt verteld. Ik moet, en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven, ieder uur van de dag denken: verwacht het onverwachte.

Een wandeling van 10/15 minuten met Su naar het kantoor van de immigratiedienst en samen al wat gelachen over het leven in Bolivia (of apenland zoals Dennis het altijd noemt). Wij liepen samen het kantoor binnen en ik schrok mij rot, overal weer mensen, banken links, banken rechts, banken voor en banken achter en volgepropt met mensen en allemaal met stapels papieren en documenten op hun benen. Overal hingen schermen alwaar nummers op verschenen bij welk van de 30 loketten jij je mocht melden bij heel erg nors uitziende personen. OH OH dacht ik bij mijzelf, dit gaat wel weer even duren maar Su dacht daar heel anders over en schudde nee toen ik een nummertje wilde gaan trekken om in de rij te gaan zitten in dit geval. Maar Su was druk aan het bellen, ik dacht in eerste instantie met iemand van de immigratiedienst zelf want Su bleef maar zeggen Niels don’t worry don’t worry, sin preocupaciones, sin preocupaciones Niels. Maar ik maakte mij ook helemaal geen zorgen, helemaal niet toen ik zag dat zij Jesus belde. Nou wie maakt zich nog zorgen om een stempel als zij Jesus belt voor hulp, nou ik in ieder geval niet meer.

Jesus bleek later niet van de immigratiedienst te zijn maar een advocaat van het kantoor van Dennis. Toen hij aankwam gerend in zijn kostuum en aktentas was het volgens haar zo geregeld. Alleen keek men in mijn paspoort en vroeg Jesus waar het papiertje was welke in je paspoort wordt gestopt als je het land binnenkomt. Geen idee gaf ik aan, en toen zag ik de personen die mij aangaven geen zorgen te maken zich opeens zorgen te gaan maken. Ik gaf hen nog aan dat de stempels in mijn paspoort staan en niet op dat papiertje waarop je alleen maar naam adres, paspoortnummer en alle informatie die eigenlijk gewoon in je paspoort staat opschrijft behalve dan hoe je het land binnen bent gekomen. Ik zei dan vul ik toch even opnieuw zo’n formulier in maar zo werkt het niet. Ik was blij dat Su en Jesus mee waren want ik denk dat ik anders nu nog op één van die stoeltjes had gezeten in dat kantoor. Maar goed het voordeel is als je Jesus bent dat je geen nummertje trekt en gewoon naar een loket loopt. Ik mocht niet mee, vreemd het ging toch om mijn paspoort maar goed ik leg mijn lot in Jesus zijn handen. Zwetend kwam hij terug en Su naar Dennis bellen omdat ik dat papiertje miste en Jesus verdween een verdieping hoger om daar, naar ik later hoorde, te onderhandelen of het ook zonder dat papiertje mogelijk was maar Su gaf aan dat dit geld ging kosten. Gevraagd wat dat ging kosten en dat zou 400 bol zijn, dat vond ik wel veel, helemaal omdat het papiertje waarschijnlijk thuis gewoon in mijn kamer ligt. Maar goed Jesus liep driftig van loket naar loket terwijl er toch heleboel mensen zaten te wachten die wel een nummertje hadden getrokken maar goed ik was al lang blij. Na enig onderhandelen van Jesus kon het voor 200 bol en dat is iets meer dan 20 euro. Ik aangegeven dat prima te vinden want ik kon niet van Jesus verwachten dat hij morgen weer met mij naar het kantoor zou gaan en alleen deze heksenketel bezoeken leek mij ook niet verstandig. Je moet er wel rekening mee houden dat 200 bol hier voor de meeste mensen 3 tot 4 dagen werken is. De man achter het loket zit er in ieder geval warmpjes bij als hij dit bedrag om 10.00 in de ochtend al binnen had. Ik Jesus betaald en ik kon weer gaan wachten want op de een of andere manier ging hij de loketten nog steeds voor mij af en kreeg ik af en toe een knikje als ik even snel ergens een handtekening mocht plaatsen. Toen hij het uiteindelijk had rende hij naar buiten en knikte dat wij mee mochten komen, waarom zo geheimzinnig ik weet het niet maar het leek net of hij het plaatsdelict verliet. Maar goed, eind goed al goed, ik heb er weer een ervaring, 60 dagen en de eerste corruptie ervaring erbij. Hier gaan er overigens spoedig nog meer van volgen omdat Jesus nu gaat beginnen met de aanvraag van mijn werkvergunning en daar horen volgens Jesus steekpenning bij.
Blij dat ik nooit in god heb geloofd want als je nu ziet dat zelfs Jesus meewerkt aan corruptie dan weet je toch ook niet meer wat te verwachten.

Na het werk weer in een TRUFI naar huis en jullie zullen wel gek van mijn verhalen over het verkeer worden maar dit is en blijft een sensatie en ja hoor dat was het vandaag ook weer. Ik had geluk want binnen 30 seconde kon ik in de Trufi stappen, eerst nog met zijn drieën maar al snel zaten 6 volwassen kerels in een kleine omgebouwde Toyota. Omgebouwd houdt in dat hij uit Japan is geïmporteerd en hier in Bolivia het stuur van rechts naar links is geplaatst en dan zit er aan de bijrijders kant geen dashboardkastje, er bungelen wat draden en meer niet. Maar ik had een geweldige chauffeur, ik weet zeker dat hij drie andere auto’s heeft geraakt, hij heeft 90% van de tijd getoeterd en de overige 10% van de tijd hing hij uit het raam te schreeuwen. Hij zag doorgangen in het verkeer die ik niet zag en als het dan toch te smal bleek te zijn dan zijn wij tot twee keer aan toe met twee wielen over de stoep gegaan. Maar uiteindelijk was ik inclusief looptocht van 8 min op 3300 meter hoogte een steile bergweg op in iets meer dan een half uur thuis en dat was een nieuw record.

Tot slot, ik verwacht morgen niets te schrijven maar verwacht het onverwachte.

PS een snelle blik heeft thuis er nog niet voor gezorgd dat ik mijn papiertje heb gevonden dus ik heb het geld vanmorgen niet voor niets uitgegeven. Tevens had ik 7 bol fooi dus nog 193 bol te gaan en ik heb het weer terugverdiend.

  • 09 Oktober 2014 - 18:43

    Richard Lindenburg:

    Hoi Niels,

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, iedere dag weer een belevenis!
    Je hebt al een aardig boek bij elkaar geschreven, leuk om te lezen. Ik blijf het volgen. Veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Bolivia

Vanuit Peru nu eindelijk in La Paz, meer te lezen onder reisverslagen

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2015

Coroico

11 Januari 2015

WAAROM

12 December 2014

Feliz compleanos

12 November 2014

Dansen

10 November 2014

Smile
Niels

Nadere toelichting lijkt mij niet nodig, lezers kennen mij wel. Alleen moet ik er bij vermelden dat het sinds enige weken wel gaat om 'NUEVO NIELS' klaar voor een nieuwe uitdaging.

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 15256

Voorgaande reizen:

07 September 2014 - 01 November 2015

Het vertrek

14 September 2014 - 22 Oktober 2014

Bolivia

Landen bezocht: