Gewenning - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Niels Dronkers - WaarBenJij.nu Gewenning - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Niels Dronkers - WaarBenJij.nu

Gewenning

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

21 September 2014 | Bolivia, La Paz

Radiostilte van mij geweest en zoals ik al aangaf zal dat vaker gebeuren want sommige dingen wennen gewoon. Het went dat als je rechts staat voorgesorteerd je ook nog links af kan gaan. Het went dat men op kruizingen stopt om mensen in te laten stappen. Het went dat als je een gedeelde taxi (goedkopere vorm van de taxi) ziet rijden met al vier mensen op de achterbank en één persoon op de voorstoel dat die taxi toch nog stopt als iemand zwaait omdat hij een lift wilt en dat je dan ook best met twee personen op de voorstoel kan zitten. Het went dat straten zijn afgezet omdat die wijk toevallig een feestdag heeft, het went dat je dus ook altijd luide knallen van vuurwerk uit diverse wijken hoort komen. Het went dat de fanfare de gehele dag één en hetzelfde nummer speelt en men daar constant hetzelfde dansje bij doet. Denk nu niet, de muziek zal wel op elkaar lijken Niels. Nee één en hetzelfde nummer de gehele dag door, waarom ook iets veranderen als men het leuk vindt? Het went dat je op straat een zebrapad ziet maar dat daar net een perkje voor is gemaakt met een hekje. Of het hekje met perkje er eerder was of het zebrapad weet ik niet maar in onze ogen zouden wij denken, hier klopt iets niet, hier maakt dat niet uit. Het went dat als je een afspraak hebt om 13.00 uur het zomaar een paar uur later wordt of gewoon een andere dag. Het went dat er bij het stoplicht mensen staan je jongleren met van alles en nog wat, de krant aan je verkopen (helaas geen Telegraaf) of je ramen beginnen te wassen. Het went als je op straat iemand met een zelf gefabriceerde ladder tegen de vele elektriciteitsdraden ziet staan en dat een ander een touw aan de ladder heeft gebonden en daar aan trekt om toch voor enige stabiliteit te zorgen. Het went als het internet het weer eens even niet doet. Maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat het nog niet zo gewoon voor mij is dat ik er niet kostelijk om blijf lachen iedere keer.

Maar enige rust komt er zo langzamerhand wel, op Facebook hebben jullie kunnen zien dat ik driftig ben begonnen met behang afsteken. Een stoomapparaat is hier niet dus gewoon met een natte spons en een plamuurmes aan de gang. Maar het begint er al een stuk beter uit te zien dus ik kan bijna aan het schilderwerk beginnen.

Vrijdagavond met 10 man uit eten geweest, in een zaak niet van Dennis en partners om zo eens niet te hoeven werken. Het was een gemixed gezelschap want diverse nationaliteiten waren aanwezig, Nederlands, Australisch, Amerikaans, Peruaans en Boliviaans. Eigenlijk klinkt het bijna als het begin van een mop, er zaten eens een …. en …. en …… etc. Maar ik kan geen moppen verzinnen maar ik kan wel vertellen dat wij in ieder geval verschrikkelijk gelachen hebben met zijn allen en na het eten nog een drankje in The Dubliner hebben gedaan.

Vanmorgen met Dennis op kantoor geweest, daarna boodschappen gedaan en in de middag met zijn allen nog door een wijk gewandeld en een ijsje gegeten. Wat wel lekker is dat als je jouw auto hier parkeert direct iemand komt vragen of hij hem moet wassen voor je. Na je wandeling is de auto gewassen en gepoetst voor het extreem hoge bedrag van 2 euro. Voor ons goedkoop maar niet als je kijkt naar de salarissen hier.
De avond hebben Dennis, Karen en ik heel rustig doorgebracht en oud Boliviaans Rummikub gespeeld. Zou niet weten wanneer ik dat voor het laatst had gedaan in mijn leven. Morgen aan het eind van de middag hebben wij afgesproken met iedereen die aanstaande vrijdag meegaat op vakantie en bespreken wat er allemaal geregeld moet worden voor de trip met de Jeeps door de jungle. Van de 10 dagen zitten wij er twee niet in hotels en nemen daarvoor tenten, tafels en stoelen mee die naast de brandstof op het dak van de Nissan Patrol meegaan. Ik ben heel benieuwd wat deze jungle expeditie weer aan nieuwe ervaringen zal brengen. Ben bang dat jullie dat pas na de reis zullen lezen want WIFI zal niet aanwezig zijn in de jungle. Misschien kan ik wat versturen via de satelliet telefoon die Paul, onze Nederlandse Consulaat, die met de reis meegaat hahaha. Maar goed vertrek is pas vrijdag dus voor die tijd zullen jullie nog wel vermoeid worden met een verslagje.

Het ga jullie allemaal meer dan goed hoop ik, met mij gaat het in ieder geval prima en ik geniet van de vriendschap met Dennis en de super gastvrijheid van hem, Karen en zijn kinderen.

Hasta Luego

PS Denk dat ik met dit verslag over de 1000 bezoekers ga komen, voelt als een hele eer dat zo velen van jullie geïnteresseerd zijn in dat slappe gelul van mij hahaha.

  • 21 September 2014 - 12:37

    Dani:

    Wat vreselijk leuk geschreven weer! Ben super benieuwd naar de jungle verhalen... Heel veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Bolivia

Vanuit Peru nu eindelijk in La Paz, meer te lezen onder reisverslagen

Recente Reisverslagen:

14 Februari 2015

Coroico

11 Januari 2015

WAAROM

12 December 2014

Feliz compleanos

12 November 2014

Dansen

10 November 2014

Smile
Niels

Nadere toelichting lijkt mij niet nodig, lezers kennen mij wel. Alleen moet ik er bij vermelden dat het sinds enige weken wel gaat om 'NUEVO NIELS' klaar voor een nieuwe uitdaging.

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 15283

Voorgaande reizen:

07 September 2014 - 01 November 2015

Het vertrek

14 September 2014 - 22 Oktober 2014

Bolivia

Landen bezocht: